Employer branding: zorg dat kandidaten komen en blijven

Een ruime keuze uit geschikte kandidaten die staan te springen om voor jou te mogen werken is het ideale scenario, maar anno 2022 is dit binnen heel veel branches niet (meer) de realiteit. Zeker binnen de techniek en ICT is er een enorme vraag naar personeel. Door het tekort is er een heuse jacht ontstaan op schaars talent. Dit betekent dat je als bedrijf niet alleen zorgen hebt over het vinden van kandidaten, maar ook over het behoud van je mensen.

Bedrijven met veel openstaande vacatures weten het al lang: recruitment is meer dan alleen het plaatsen van een vacature op Indeed. Maar, hoe zorg je er dan wel voor dat je opvalt en dat mensen ook bij je willen blijven? Dat doe je met een sterk employer brand!

Wat is employer branding?

Employer branding wordt vaak (misplaatst) direct geassocieerd met marketing. Er wordt, bijvoorbeeld, gedacht dat het gaat over een sterk logo, de boodschap of hoe het bedrijf zichzelf presenteert op social media. Dit zijn allemaal onderdelen die gaan over het uitdragen van je brand, maar je begint intern. Hoe ga je met huidige medewerkers om? Zijn ze tevreden? Zijn ze een ambassadeur voor je bedrijf? En, wat onderscheidt jou van andere werkgevers?

Employer branding gaat over de reputatie van een bedrijf, maar vooral over de reputatie die je hebt als werkgever en de waarde die je medewerkers biedt. Met waarde bedoelen we hier niet de standaard kreten, zoals een ‘marktconform salaris’, ‘extra vakantiedagen’ of ‘de mogelijkheid om thuis te werken’.

Bij een gewone marketingstrategie gaat het over het onder de aandacht komen bij de eindklant (vaak een consument). Bij employer branding draait het om de aandacht krijgen van kandidaten. Daar zit een groot verschil tussen!

Waarom werken aan jouw employer branding?

Banen liggen voor het oprapen, openstaande vacatures beloven allemaal hetzelfde en recruiters sliden ongevraagd en met geautomatiseerde berichten de DM van LinkedIn binnen. Daarnaast zorgen pandemieën en oorlogen ook voor de nodige onrust, ook binnen recruitmentland. Kortom; een klimaat dat vraagt om verandering.

Met een sterk employer brand zorg je ervoor dat jouw onderscheidend vermogen helder gecommuniceerd wordt naar de juiste doelgroep. Daardoor trek je niet alleen nieuwe mensen aan, maar zorg je er ook voor dat huidige medewerkers willen blijven.

Hoe werk je aan een sterk employer brand?

Een goede strategie begint dus van binnenuit. Daarom is het belangrijk om eerst in kaart te brengen waar je als organisatie voor staat, waarom huidige medewerkers bij je blijven, wat de bedrijfscultuur is en wat de wensen zijn van nieuwe mensen die je wilt aantrekken. Dit is voor ieder bedrijf verschillend, bijvoorbeeld:

  • De mogelijkheid om te werken op een externe locatie in het buitenland;
  • Een royale investering in de nascholing van medewerkers;
  • Werken op een unieke locatie;
  • Werken voor unieke opdrachtgevers;
  • Onbeperkt aantal vakantiedagen;
  • 6-urige werkdagen;
  • Een gemeenschappelijk doel;
  • Gemeenschappelijke kernwaardes.

Ben je erachter wat het onderscheidend vermogen van jouw organisatie is of moet zijn? Zorg er dan voor dat het gemeenschappelijk gedachtegoed binnen alle lagen van de organisatie doordringt. Jouw medewerkers zijn namelijk nu en in de toekomst de ambassadeurs van jouw bedrijf.

Pas daarna start je met marketing. Denk bijvoorbeeld aan een eigen social media account voor en door werknemers, een groepsfoto op LinkedIn van een workcation of het organiseren van kennissessies voor huidige en potentiële medewerkers. Het meest ideale scenario is een volledige (en vrijblijvende) bijdrage van medewerkers op social media, kennisplatforms en (natuurlijk) word-of-mouth.

Wie is betrokken bij het proces?

Een employer brand is niet binnen een dag neergezet. Het vraagt creativiteit en doorzettingsvermogen van iedereen binnen het bedrijf. We hebben het echt over iedereen: de CEO, HR, marketing, recruitment en alle verdere medewerkers binnen het bedrijf.

Heb je ondersteuning nodig bij het vinden van geschikte kandidaten binnen de techniek en ben je op zoek naar een recruitmentbureau die je verder helpt dan alleen het plaatsen van een vacature op Indeed? Dan ben je bij Intriq aan het juiste adres. Neem contact met ons op.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Over Intriq | People in the lead
Wij zijn gespecialiseerd in het invullen van vaste banen, projecten en interim posities in de techniek met focus op Machinebouw, Engineering en (Internationaal) Field Service.

Nieuwste berichten